CRITICAL CARE NURSING CURRICULUM

16 Jun 2021
1

In 2015 the Ministry of Health (MOH), in cooperation with AQAC, unified the teaching standards for the BSN. To strengthen the critical care curriculum under the BSN, PHCP through its partner Juzoor, in cooperation with the MoEHE/AQAC and the MOH’s Director General of Education in Health, updated the critical care nursing curriculum with input from both local and external technical specialists to be in line with the national updates of the Nursing Standards.


فاعليّة التّعـلّم عن بُعد في ظلّ انتشار فيروس كورونا من وجهة نظر المحاضرين في مؤسّسات التّعـليم العالي الفلسطينيّة

06 Jun 2021
145

ملخص الدراسة:

استجابة لقرارات الحكومة الفلسطينية الرامية للحد من تفشي انتشار فيروس كورونا، انتقلت مؤسسات التعليم العالي الفلسطينية من التعلم الوجاهي إلى التعلم الإلكتروني خلال الفصل الدراسي الثاني من العام الأكاديمي 2019 -2020. اتخذت وزارة التعليم العالي والبحث العلمي قرارا بعمل دراسة تقييم للتجربة من أجل الوقوف على واقع التّعـلّم الإلكتروني والكشف عن مدى تلبية احتياجات أعضاء الهيئة التدريسية في ظلّ أزمة كورونا وتحقيق المخرجات المطلوبة، وذلك لاستخلاص العِـبر لما بعد الأزمة. تم اعتماد المنهج المختلط (الكمي والنوعي) من أجل الحصول على نتائج اشمل وأكثر دقة. شارك في الدراسة 1311 محاضر جامعي من مختلف مؤسسات التعليم العالي الفلسطيني. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أبرزها التالية:

Standards for Baccalaureate Nursing Programs

06 Jun 2021
8

Nursing education and practice must be based on set of essential standards and competencies. A competency is an expected level of performance that integrates knowledge, skills, abilities, and judgment. Professional competence is “the habitual and judicious use of communication, knowledge, technical skills, clinical reasoning, emotions, values, and reflection in daily practice for the benefit of the individuals and community being served.”